Οι πέτρινοι γίγαντες της Σαρδηνίας υποδέχονται το κοινό στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Περισσότερα… ΠΗΓΗ…

cebfceb9 cf80ceadcf84cf81ceb9cebdcebfceb9 ceb3ceafceb3ceb1cebdcf84ceb5cf82 cf84ceb7cf82 cf83ceb1cf81ceb4ceb7cebdceafceb1cf82 cf85cf80 rotated

Το πρωί της Πέμπτης 10 Φεβρουαρίου, 28 κιβώτια που ταξίδεψαν από την Αγία Πετρούπολη έφτασαν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και τρεις ομάδες επιστημόνων, περίπου 20 άτομα από Ελλάδα και Ιταλία, άρχισαν να δουλεύουν πυρετωδώς για το στήσιμο της έκθεσης «Σαρδηνία, μεγαλιθικό νησί. Από τα μενχίρ στα νουράγκι: ιστορίες από λίθο στην καρδιά της Μεσογείου», που εγκαινιάζεται στις 11 Φεβρουαρίου 2022, στις 19:00, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.

Μετά το Βερολίνο και την Αγία Πετρούπολη, το ταξίδι της σαρδηνιακής αρχαιολογίας και του Νουραγκικού πολιτισμού κάνει στάση στη Θεσσαλονίκη, πριν ολοκληρωθεί στη Νάπολη. Μέσα από 188 εκθέματα, ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει έναν από τους πιο γοητευτικούς πολιτισμούς της Μεσογείου, που συνεχίζει να εντυπωσιάζει και να προκαλεί το έντονο ενδιαφέρον επιστημόνων και επισκεπτών.

Το κοινό «υποδέχεται» στο ΑΜΘ ένας γίγαντας που χρονολογείται το 700 π.Χ., «ο επίτιμος προσκεκλημένος», όπως σημειώνει η αναπληρώτρια διευθύντρια του Μουσείου Αγγελική Κουκουβού, ο οποίος ταξίδεψε όρθιος σε ειδική κατασκευή. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα μπρούτζινα αγαλματίδια, τα μπρονζέττι, τα οποία αποτελούν εντυπωσιακή μαρτυρία για τη θρησκευτική ζωή των ανθρώπων της Νουραγκικής περιόδου. Αναπαράγουν ανδρικές και γυναικείες μορφές σε διάφορους κοινωνικούς ρόλους, ζώα, αντικείμενα, ακόμη και κτίρια. Ο μεγάλος τους αριθμός προσφέρει στον επισκέπτη μια πλούσια εικόνα της νουραγκικής κοινωνίας σε σχέση με το ρουχισμό, τη διαχείριση του σώματος, τον οπλισμό και τη διατροφή τους.

IMG 5548

@ΑΠΕ/ΜΠΕ

Σημαντικό κομμάτι της μεγαλιθικής αρχιτεκτονικής συναντάται επίσης σε τάφους και σε χώρους λατρείας, στους «τάφους των γιγάντων» -στην έκθεση υπάρχουν σχετικές μακέτες- όπως είναι γνωστοί εξαιτίας του επιβλητικούς τους μεγέθους. Υπήρχε η πεποίθηση ότι χτίστηκαν για γίγαντες, αλλά στην πραγματικότητα ήταν συλλογικές ταφές ολόκληρων κοινοτήτων.

Η έκθεση είναι χωρισμένη σε έξι ενότητες και εμπλουτισμένη με ενημερωτικά κείμενα, καθώς και οπτικό και ηχητικό υλικό, αφιερωμένα στον αρχαίο πολιτισμό της Σαρδηνίας, τον Νουραγκικό πολιτισμό, με τα επιβλητικά μεγαλιθικά κτίρια, τα νουράγκι, τα ντολμέν, τα μενχίρ και τους τάφους των γιγάντων.

«Τα ήδη φημισμένα αριστουργήματα, αλλά και τα πιο πρόσφατα ευρήματα της περιοχής αναδεικνύονται έξοχα μέσα από μια παρουσίαση που προβάλλει το ευρύτερο αρχαιολογικό πλαίσιο», σημειώνει η κ. Κουκουβού.

IMG 5545

@ΑΠΕ/ΜΠΕ

Η έκθεση έχει ήδη φιλοξενηθεί στο Εθνικό Μουσείο Προϊστορίας και Πρωτο-ιστορίας του Βερολίνου και το Κρατικό Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης, ενώ ο τελευταίος της σταθμός μετά το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης θα είναι το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Νάπολης.

Η διοργάνωση αποτελεί την τελευταία δράση ενός ολοκληρωμένου προγράμματος Πολιτισμικής Κληρονομιάς και Τουρισμού για την αρχαιολογία της Σαρδηνίας στη Μεσόγειο, με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οργανώνεται από την Περιφέρεια Σαρδηνίας – Τμήμα Τουρισμού, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο του Κάλιαρι και την Περιφερειακή Διεύθυνση Μουσείων της Σαρδηνίας -σε συνεργασία με τα τέσσερα μουσεία που τη φιλοξενούν- υπό την αιγίδα του Υπουργείου Εξωτερικών και Διεθνούς Συνεργασίας (MAECI) και του Ιταλικού Υπουργείου Πολιτισμού (MIC), τη συνεργασία της Fondazione di Sardegna και τη Villaggio Globale International που έχει αναλάβει την οργάνωση και τον γενικό συντονισμό.

Την έκθεση συνοδεύει επιστημονικός κατάλογος σε πέντε γλώσσες (ιταλικά, αγγλικά, γερμανικά, ρωσικά και ελληνικά).

Διάρκεια έκθεσης: 11.02 – 15.05.2022

ΠΗΓΗ