Ο πυρηνικός εφιάλτης του υποβρυχίου Κομσομόλετς: Μια τραγωδία του Ψυχρού Πολέμου στη θάλασσα

cebf cf80cf85cf81ceb7cebdceb9cebacf8ccf82 ceb5cf86ceb9ceaccebbcf84ceb7cf82 cf84cebfcf85 cf85cf80cebfceb2cf81cf85cf87ceafcebfcf85 ceba
facebookkomsomolets

Η παγκόσμια ναυτική ιστορία είναι γεμάτη τραγωδίες, ωστόσο ακόμα και έτσι οι ιστορίες των δυστυχημάτων με υποβρύχια ξεχωρίζουν, καθώς λαμβάνουν χώρα στον τρομακτικό, αφιλόξενο κόσμο του ανήλιαγου βυθού- και μεταξύ αυτών δεσπόζει η ιστορία του σοβιετικού πυρηνικού υποβρυχίου Κομσομόλετς, που είχε ως αποτέλεσμα δεκάδες ναύτες να βρουν τραγικό θάνατο στις αρχές του Απριλίου του 1989.

Project 685

Το Κομσομόλετς ήταν το μόνο υποβρύχιο τύπου Project 685 που κατασκεύασε η Σοβιετική Ένωση. Εντάχθηκε σε υπηρεσία τον Δεκέμβριο του 1983, και ήταν γνωστό στην ΕΣΣΔ ως κλάση Plavnik, ενώ στο ΝΑΤΟ είχε τον προσδιορισμό Mike. Το εκτόπισμά του σε κατάδυση ήταν 8.000 τόνοι και το σχέδιό του είχε σε μεγάλο βαθμό πειραματικό χαρακτήρα, ωστόσο ήταν πλήρως εξοπλισμένο και επιχειρησιακό, με έξι τορπιλοσωλήνες των 533 χιλιοστών.

[embedded content]

Το σκάφος ήταν ικανό να χρησιμοποιεί συμβατικές τορπίλες ή το σύστημα RPK-2 Vyuga, γνωστό και ως SS-N-15, ένα ιδιαίτερα αντισυμβατικό σύστημα ανθυποβρυχιακού πυραύλου. Οι δυτικές υπηρεσίες πληροφοριών εκτιμούσαν αρχικά πως στην «καρδιά» του βρίσκονταν δύο αντιδραστήρες υγρού μετάλλου LBE, επιτρέποντάς του να πιάνει υψηλές ταχύτητες, κάτι που αργότερα αποδείχτηκε λανθασμένο- ωστόσο το σκάφος (Κ-278) έγινε γνωστό για τις δυνατότητες που είχε ως προς την κατάδυση σε πολύ μεγάλα βάθη: Στις 4 Αυγούστου 1984 έφτασε σε βάθος ρεκόρ 3.350 ποδών (1020 μέτρων). Επίσης, υπήρχαν αναφορές πως είχε υψηλό βαθμό προηγμένων συστημάτων αυτοματισμού που επέτρεπαν τη λειτουργία του με σχετικά μικρό πλήρωμα.

[embedded content]

Το σκάφος ήταν σε περιπολία στη Θάλασσα του Μπάρεντς όταν χτύπησε η καταστροφή στις 7 Απριλίου του 1989. Ένα βραχυκύκλωμα στο μηχανοστάσιο προκάλεσε φωτιά που εξαπλώθηκε γρήγορα ενώ ήταν σε κατάδυση, επηρεάζοντας τον αντιδραστήρα. Το υποβρύχιο πραγματοποίησε επείγουσα ανάδυση, και οι περισσότεροι ναύτες κατάφεραν να διαφύγουν, αν και κάποιοι έχασαν τις ζωές τους ως αποτέλεσμα της πυρκαγιάς. Δυστυχώς οι σοβιετικές αρχές καθυστέρησαν να αντιδράσουν, και άλλα πολλά μέλη του 69 μελούς πληρώματος πέθαναν από υποθερμία και έκθεση στα στοιχεία: Οι νεκροί συνολικά ήταν 42- με το Κομσομόλετς να αποκτά τη θέση του ως μια από τις μεγαλύτερες τραγωδίες της σοβιετικής ναυτικής ιστορίας.

Το Κομσομόλετς φλεγόταν για ώρες πριν βυθιστεί, και έκτοτε παραμένει στον βυθό της Θάλασσας του Μπάρεντς.

Πυρηνικός εφιάλτης στον βυθό

Ο αντιδραστήρας του δεν ήταν το μόνο ραδιενεργό στοιχείο που είχε πάνω του, καθώς έφερε και δύο τορπίλες με πυρηνικές κεφαλές- και η απειλή τους εξακολουθεί να «στοιχειώνει» την περιοχή. Το 2019, ρωσονορβηγική ομάδα ερευνητών έλαβε δείγματα από το ναυάγιο, τα οποία έδειξαν 100.000 φορές περισσότερη ραδιενέργεια από ό,τι παρατηρείται σε «καθαρό», αμόλυντο νερό. Το εύρημα αυτό προκάλεσε προβληματισμούς πως το σκάφος εκλύει ραδιενέργεια, δημιουργώντας έντονες ανησυχίες σχετικά με την κατάσταση στην περιοχή.

[embedded content]

Της έρευνας αυτής είχαν προηγηθεί και άλλες αποστολές, ωστόσο δεν είχαν επιβεβαιώσει διαρροή- αν και ρωσική αποστολή το 1992 είχε βρει ρωγμές, και είναι λογικό να υποθέσει πως η κατάσταση στο ναυάγιο, που βρίσκεται σε πολύ μεγάλο βάθος, περίπου 1.700 μέτρων, δεν βελτιώνεται.

[embedded content]

Με πληροφορίες από The Drive, RT

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Εμβόλιο AstraZeneca: Ημέρα ανακοινώσεων για την Ελλάδα – Θα αλλάξει η στρατηγική εμβολιασμού ή όχι;

ΠΗΓΗ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *