Colpo grosso με τα Αrleigh Burke – Αίτημα στις ΗΠΑ για τα πανίσχυρα αντιτορπιλικά

colpo grosso cebcceb5 cf84ceb1 ceb1rleigh burke ceb1ceafcf84ceb7cebcceb1 cf83cf84ceb9cf82 ceb7cf80ceb1 ceb3ceb9ceb1 cf84ceb1 cf80ceb1cebdceaf

Το σχέδιο της Αθήνας για να αποκτήσει πλοία ικανά να παρέχουν άμυνα περιοχής – Το ενδιαφέρον για τις αμερικανικές φρεγάτες MMSC και η προσπάθεια να πειστεί η Ουάσιγκτον να αποδεσμεύσει πλοία που θα παραχωρηθούν στον ελληνικό Στόλο. 

Την απόλυτη κυριαρχία του στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο επιθυμεί να εδραιώσει τα επόμενα χρόνια το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, προχωρώντας σε εξοπλιστική ενίσχυση και αναβάθμιση του ελληνικού Στόλου.

Το ζήτημα της απόκτησης νέων φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό απασχολεί εδώ και αρκετό καιρό το ελληνικό «Πεντάγωνο», με τους αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού να έχουν επισημάνει πολλάκις πως οι κύριες μονάδες κρούσης της Διοίκησης Φρεγατών πρέπει να ανανεωθούν.

Αυτή τη στιγμή, η χώρα μας διαθέτει 13 φρεγάτες, εννέα τύπου S και τέσσερις τύπου ΜΕΚΟ. Οι φρεγάτες S είναι ολλανδικές, εκ των οποίων οι δύο (ΕΛΛΗ και ΛΗΜΝΟΣ) αγοράστηκαν την περίοδο 1980-1981, ενώ οι υπόλοιπες επτά αγοράστηκαν μετά τον παροπλισμό τους από το ολλανδικό Ναυτικό. Από τις S, οι έξι εκσυγχρονίστηκαν το 2010, ενώ οι ΜΕΚΟ είναι γερμανικές και είχαν παραγγελθεί το 1988, έφτασαν στην Ελλάδα το 1992 και μετά από σχεδόν 30 χρόνια μάχιμης υπηρεσίας χρήζουν άμεσης αναβάθμισης.

Όπως αντιλαμβάνεται ο καθένας, παρά την υπερπροσπάθεια να διατηρηθούν στο ύψιστο επιχειρησιακό επίπεδο οι κρίσιμες μονάδες επιφανείας, ο χρόνος και η φθορά έχουν αφήσει το αποτύπωμά τους στα… σκαριά και απαιτούνται άμεσες αλλαγές και παρεμβάσεις.

Το προβάδισμα της αμερικανικής φρεγάτας MMSC και το… κόλπο με τα Arleigh Burke

Η διαδικασία για την απόκτηση τεσσάρων νέων φρεγατών φαίνεται πως έχει «ξεκολλήσει» για τα καλά και τις επόμενες ημέρες αναμένεται να έχουμε σημαντικές εξελίξεις.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι προβάδισμα στην… κούρσα για το νέο ελληνικό πλοίο έχουν οι αμερικανικές MMSC (MultiMission Surface Combatant) της εταιρίας Lockheed Martin, η οποία υπενθυμίζουμε πως κατασκευάζει επίσης τα καλύτερα μαχητικά 5ης γενιάς στον κόσμο, τα F-35.

Η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού φέρεται να… καλοβλέπει – μεταξύ άλλων – το αμερικανικό πλοίο καθώς, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, καλύπτει συνολικά τις ελληνικές απαιτήσεις.

Ποιες είναι αυτές;

  • Ναυπήγηση αριθμού των φρεγατών σε Ελληνικά ναυπηγεία,
  • Παραχώρηση πλοίων ενδιάμεσης λύσης, δηλαδή μεταχειρισμένων μονάδων οι οποίες θα μπορούν άμεσα να ενσωματωθούν επιχειρησιακά στη δύναμη του Στόλου,
  • Ανάληψη του εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ – σύμφωνα με τις αλλαγές που επιθυμεί το Πολεμικό Ναυτικό

Επίσης, κάτι εξαιρετικά σημαντικό είναι το γεγονός ότι η χώρα μας βάζει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους Αμερικανούς τη συμμετοχή της Ελλάδας και του Πολεμικού Ναυτικού στο αμερικανικό πρόγραμμα κατασκευής της φρεγάτας κατευθυνόμενων βλημάτων FFGX, με στόχο να αναλάβει την κατασκευή αριθμού πλοίων στα ελληνικά ναυπηγεία.

«Κλειδί» της διαπραγμάτευσης θεωρείται το πλοίο που θα αποτελέσει την ενδιάμεση λύση.Το σκάφος δηλαδή που θα φτάσει το αμέσως επόμενο διάστημα στην Ελλάδα και θα μπει κατευθείαν στη δύναμη του Στόλου. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η Αθήνα ζητάει επισήμως από την Ουάσιγκτον την αποδέσμευση αντιτορπιλικού κλάσης Arleigh Burke, το οποίο θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ενδιάμεση λύση έως ότου ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των τεσσάρων φρεγατών MMSC.

Τα «Arleigh Burke» έχουν εκτόπισμα που ξεπερνά τους 9000 τόνους, μήκος 156 μέτρα και πλήρωμα σχεδόν 300 άτομα. Αυτό που έχει σημασία είναι ο οπλισμός του, ο οποίος κι είναι βαρύτατος καθώς διαθέτει πυροβόλο 127 χιλιοστών, αμυντικά συστήματα «Phalanx» (τα οποία θέλει το Πολεμικό Ναυτικό), πυραύλους επιφανείας αλλά και αντιαεροπορικούς πυραύλους με μεγάλη εμβέλεια ( 160 χλμ), τορπίλες αλλά και ένα οργανικό ελικόπτερο. Πηγές του Πολεμικού Ναυτικού επισημαίνουν πως με τα Arleigh Burke ικανοποιείται το αίτημα του Πολεμικού Ναυτικού για πλοία ικανά να παρέχουν άμυνα περιοχής. Αυτός είναι και ένας από τους κυριότερους λόγους που το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΝ έχουν βάλει το συγκεκριμένο πλοίο στο στόχαστρό τους.

[embedded content]

Τονίζουμε πως η περίπτωση αποδέσμευσης από το αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό των Arleigh Burke, θεωρείται εξαιρετικά δύσκολη, καθώς αποτελεί μία από τις κυριότερες μονάδες κρούσης των ΗΠΑ. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης είναι βέβαιο πως η Αθήνα θα πιέσει περισσότερο και δεν αποκλείεται να προτείνει την απόκτηση των αμερικανικών αντιτορπιλικών με την μέθοδο leasing, ώστε να αποκτηθούν στη συνέχεια πλήρως. Επισημαίνουμε ακόμη ότι η απόφαση αποδέσμευσης των πλοίων είναι πολιτική, επομένως η απάντηση στην Αθήνα δεν πρόκειται φτάσει πριν αναλάβει τα καθήκοντά του ο νέος Αμερικανός πρόεδρο, Τζο Μπάιντεν.

ΔΕΙΤΕ ΕΙΚΟΝΕΣ:

Στις ανεπίσημες συζητήσεις μπαίνουν και τα καταδρομικά Ticonderonga, ένα πλοίο ωστόσο που μάλλον δεν βολεύει τον ελληνικό Στόλο, ενώ πιθανότητες έχουν και οι φρεγάτες LCS.

Οι διαδικασίες αναμένεται να προχωρήσουν άμεσα, με το ΓΕΝ να στέλνει τις προσεχείς ημέρες εγγράφως το ενδιαφέρον στην αρμόδια για τα εξοπλιστικά προγράμματα επιτροπή της αμερικανικής κυβέρνησης. Το LOR (Letter Of Request) που θα στείλει η Αθήνα θα περιγράφει το ελληνικό ενδιαφέρον για την φρεγάτα MMSC, ενώ θα ζητείται από τις ΗΠΑ να προτείνουν από την πλευρά τους πλοίο ενδιάμεσης λύσης, έχοντας φυσικά στα χέρια τους και το επίσημο αίτημα για τα Arleigh Burke.

Τονίζουμε για μια ακόμη φορά πως το συγκεκριμένο έγγραφο είναι μη δεσμευτικό και το ζητούν απαραιτήτως οι Αμερικανοί προκειμένου να έχουν εγγράφως το ελληνικό ενδιαφέρον για το πλοίο τους, διαφορετικά δεν ξεκινούν οποιαδήποτε διαπραγμάτευση. Μετά την παραλαβή του LOR, οι Αμερικανοί καλούνται να απαντήσουν μέσα στους επόμενους μήνες για το αν μπορεί η φρεγάτα τους να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Δεν μιλούμε φυσικά μόνο για τον οπλισμό και τα λοιπά χαρακτηριστικά του πλοίου, αλλά για το σύνολο των ελληνικών απαιτήσεων.

Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πως η Αθήνα δεν έχει προχωρήσει σε καμία συμφωνία με τις ΗΠΑ και κυρίως δεν έχει αποκλείσει κανέναν από τους υπόλοιπους «μνηστήρες». Αυτό σημαίνει πως Γάλλοι, Γερμανοί, Ολλανδοί και όσοι άλλοι το επιθυμούν μπορούν να επανέλθουν με βελτιωμένες προτάσεις. Ωστόσο, σε κάθε πρόταση που θα φτάνει στην Αθήνα θα πρέπει να προτείνεται ένα καλό πλοίο ενδιάμεσης λύσης, που θα βαφτεί στα γαλανόλευκα μέχρι να ετοιμαστούν οι ελληνικές MMSC, ή Belh@rra ή Α-200 ή όποιο άλλο πλοίο πληροί τις προϋποθέσεις.

Είναι δεδομένο πως η χώρα μας επιθυμεί να αλλάξει τα δεδομένα στην ανατολική Μεσόγειο δημιουργώντας έναν ακόμα πιο ισχυρό Στόλο, αποτελούμενο από σύγχρονα πλοία. Για να φτάσουν όμως τα νέα πλοία στην Ελλάδα χρειάζεται συνολική διαπραγμάτευση στη βάση του συνόλου των ελληνικών αναγκών.

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

ΠΗΓΗ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *