Laura Nyro, τραγουδούσε την δική της σόουλ

laura nyro cf84cf81ceb1ceb3cebfcf85ceb4cebfcf8dcf83ceb5 cf84ceb7cebd ceb4ceb9cebaceae cf84ceb7cf82 cf83cf8ccebfcf85cebb

LauraNyro

p01bqr6z

 

 

 

Από τον Γιάννη Πετρίδη

 

Από την ηλικία των 17 η Laura Nyro είχε αποδείξει ότι η σύνθεση μουσικής ήταν το χάρισμά της. Σε ηλικία που άλλα παιδιά δεν είχαν τελειώσει το Γυμνάσιο, αυτή είχε ήδη στο ενεργητικό της τη σύνθεση τραγουδιών, όπως το And When Ι Die, που αρχικά ηχογράφησαν οι Peter, Paul and Mary, στους οποίους το παραχώρησε για 5.000 δολ., και στη συνέχεια, οι Blood, Sweat and Tears.

 

Στην ηλικία των 20, οι συνθέσεις της είχαν ήδη πάρει τον δρόμο τους για να διασκευαστούν από μεγάλα ονόματα της εποχής, όπως οι 5th Dimension που τραγούδησαν τα Wedding Bell Blues, Stoned Soul Picnic, Blowin’ Away, Sweet Blindness και Save The Country, οι Three Dog Night το Eli’s Coming και η Barbra Streisand το Stoney End.

 

Τα τραγούδια της είχαν απρόσμενη μορφή για μια νεαρή γυναίκα και εντυπωσίασαν στην εποχή τους όλους τους ειδικούς.

 

Μερικοί μάλιστα, προχωρώντας περισσότερο, έλεγαν ότι η Nyro έκανε για τη μουσική σόουλ ό,τι έκανε ο Presley για τα μπλουζ, ο Dylan για τη φολκ και οι Butterfield Blues Band για το ρυθμ εντ μπλουζ, δηλαδή έφερε αυτό το είδος μουσικής πιο κοντά στους λευκούς.

 

Για καλλιτέχνης που ποτέ δεν κατάφερε να έχει ένα τραγούδι της στα 40 πρώτα, ή ένα από τα άλμπουμ της μέσα στα 20, η Laura Nyro πέτυχε σημαντικά πράγματα σε σχέση με πολλές από τις ανταγωνίστριές της. Βασικό προτέρημα της μουσικής της ήταν το αρχέτυπο της εξωτικής, αλλά παράλληλα γήινης γυναίκας, που μέσα από τα τραγούδια της έφερνε πιο κοντά τις ποιητικές απόψεις της στον κόσμο.

 

Χαρές και λύπες ήταν παντρεμένες με τον πιο ιδανικό, συχνά σκοτεινό τρόπο μέσα στους στίχους των τραγουδιών της, σε μια εποχή που η ψυχεδέλεια είχε τον πρώτο ρόλο στη μουσική.

 

Στην παιδική ηλικία και στα πρώτα χρόνια της εφηβείας της η Nyro, που το πραγματικό της επώνυμο ήταν Nigro, άκουγε τα γυναικεία συγκροτήματα που ξεπήδησαν στα τέλη της δεκαετίας του ’60 κι έκαναν έντονη την παρουσία τους στις αρχές της δεκαετίας του ’70, αλλά και τραγουδιστές της μουσικής σόουλ, όπως οι Ray Charles, Otis Redding, Lou Rawls, Little Anthony and The Imperials κ.ά., μεγάλους δημιουργούς της τζαζ, όπως ο John Coltrane, και γυναικείες φωνές από τον ίδιο χώρο, όπως οι Nina Simone και Billie Holiday.

 

Μέσα στα ενδιαφέροντά της ήταν η σύγχρονη ποίηση και η κλασική μουσική, κυρίως από συνθέτες που δραστηριοποιήθηκαν στον προηγούμενο αιώνα, όπως οι Debussy, Ravel και ο Αμερικανός Persichetti.

 

Τελειώνοντας το Γυμνάσιο, άρχισε να ακούει Beatles, Bob Dylan και Joan Baez και αυτές οι επιρροές φάνηκαν αμέσως με τα πρώτα τραγούδια που έγραψε και τα οποία ήταν σε προοδευτικό ύφος και έδειχναν τον έντονο φεμινισμό της.

 

Το 1967 κάνει την πρώτη εμφάνισή της στο φεστιβάλ του Μοντερέι, ένα φεστιβάλ στο οποίο θριαμβεύει η Janis Joplin, και η Laura Nyro, λόγω των χαμηλόφωνων κυρίως τραγουδιών της, απογοητεύει το κοινό, το οποίο την αποδοκιμάζει. Υστερα από αυτήν τη δυσάρεστη εμπειρία, η νεαρή τραγουδίστρια εγκαταλείπει το Μπρονξ και τη Νέα Υόρκη και πηγαίνει να ζήσει στο Σαν Φρανσίσκο και το Χέιτ Ασμπουρι, περιοχή όπου επικρατούσε μια νέα κουλτούρα, η οποία σύντομα θα περνούσε σε μεγάλο κομμάτι της αμερικανικής νεολαίας, όχι πάντα με τα καλύτερα μηνύματα, αφού τα ναρκωτικά αποτελούσαν σημαντικό συστατικό αυτής της νέας κίνησης. Στην πόλη του Σαν Φρανσίσκο είχε κάνει ουσιαστικά και την πρώτη της επαγγελματική εμφάνιση, τραγουδώντας για δύο μήνες στο γνωστό καφέ Hungry Ι, αποσπώντας εξαιρετικά σχόλια.

 

Το πρώτο της άλμπουμ, που κυκλοφόρησε το 1966, είχε τίτλο More Than Α New Discovery και ανάμεσα στα τραγούδια που περιείχε ήταν τα Wedding Bell Blues, Stoney End και And When Ι Die. Το 1973 το ίδιο άλμπουμ θα επανακυκλοφορήσει με τον τίτλο The First Songs. Το άλμπουμ κυκλοφόρησε στη δισκογραφική εταιρεία Verve, που τότε είχε στις τάξεις της καλλιτέχνες όπως οι Blues Project, Tim Hardin, Richie Havens και Janis Ian.

 

Οι 5th Dimension το 1968 θα ηχογραφήσουν το Stoned Soul Picnic και παράλληλα με τη δικιά τους επιτυχία θα καθιερώσουν και τη νεαρή τραγουδίστρια, η οποία λίγους μήνες αργότερα θα ηχογραφήσει το δεύτερο άλμπουμ της με τίτλο Eli and The Thirteenth Confession. Στα 13 τραγούδια του δίσκου η Nyro περιγράφει τις πρώτες εμπειρίες μιας 18χρονης που ζει στη Νέα Υόρκη, μια πόλη που θα παίξει κυρίαρχο ρόλο στα περισσότερα από τα τραγούδια που θα γράψει στη συνέχεια.

 

 

Στο άλμπουμ αυτό θα υπάρχει η δικιά της εκδοχή στα Stoned Soul Picnic, Eli’s Coming και Sweet Blindness.

 

 

Χαρακτηριστικό πλεονέκτημα της μουσικής της ήταν το ότι τη διασκεύαζαν ονόματα από διαφορετικούς μουσικούς χώρους, όπως οι Frank Sinatra, Carmen McRae, Linda Ronstadt, George Duke, Suzanne Vega, Thelma Houston και πολλοί άλλοι. Στις γυναικείες φωνές που επηρεάστηκαν από αυτήν θα μπορούσαν να αναφερθούν οι Ricky Lee Jones, Teena Marie, Tori Amos, Carly Simon, Alanis Morissette, αλλά και η Joni Mitchell, που ξεκίνησε σχεδόν την ίδια περίοδο με αυτήν.

 

Η μουσική της, όμως, επηρέασε και άνδρες καλλιτέχνες, όπως ο Tod Rundgren, ο οποίος έχει δηλώσει ότι όταν άκουσε τη Laura Nyro έπαψε να γράφει τραγούδια στο ύφος των Who, έγραψε μάλιστα γι’αυτήν το τραγούδι Baby Let’s Swing στο πρώτο του προσωπικό άλμπουμ Runt. Οι Elton John και Elvis Costello σε μια τηλεοπτική τους συζήτηση παραδέχτηκαν και οι δύο την επιρροή που άσκησε η αμερικανίδα τραγουδίστρια στην καριέρα τους. Θαυμαστής της είχε δηλώσει και ο Bob Dylan, ενώ ο Barry Manilow σε συνέντευξή του στο BBC είχε πει ότι όταν άκουσε για πρώτη φορά τη Nyro, δεν μπορούσε για μήνες να συνθέσει δικά του τραγούδια.

 

 

Ο Jackson Browne ήταν επίσης θαυμαστής της και έγραψε γι’ αυτήν το That Girl Could Sing στο Νο 1 άλμπουμ του Hold Out.

 

Οσο και αν φαίνεται παράδοξο, το And When Ι Die που έγραψε όταν ήταν ακόμα νεαρό κορίτσι, ήλθε, όπως δήλωσε αργότερα η ίδια, σχετικά εύκολα στο μυαλό της, γιατί αυτή η έκφραση χρησιμοποιείται συχνά από τις νεαρές γυναίκες σαν ένα είδος ευχής. Πηγή έμπνευσης για αρκετά από τα τραγούδια της, στα οποία συχνά η λύπη εναλλάσσεται με τη χαρά, ήταν τα ποιήματα που είχαν προέλευση την κινεζική λογοτεχνία, που ήταν τα αγαπημένα της όταν ακόμα ήταν μικρή.

 

Η μητέρα της, που αγαπούσε ιδιαίτερα την όπερα, ήταν ένα πρόσωπο που την επηρέασε αρκετά. Αυτή της είχε συστήσει τραγουδιστές όπως ο Leontyne Price. Παράλληλα η ίδια της εξήγησε τα μηνύματα που είχαν τραγούδια όπως το Strange Fruit της Billie Holiday, με επακόλουθο να γίνει από τις αγαπημένες τραγουδίστριες της Laura Nyro και να οδηγηθεί έτσι η ίδια στη σύνθεση τραγουδιών όπως το Save The Country, που θυμίζει αρκετά τα παραδοσιακά αμερικανικά σπιρίτσουαλ. Η Billie ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που στα τραγούδια της η Laura έδινε το ίδιο βάρος σε στίχους και μουσική.

 

Με τη μητέρα της η Laura είχε, δυστυχώς, την ίδια τραγική τύχη· πέθαναν και οι δύο από την ίδια σπάνια μορφή καρκίνου, σε ηλικία 49 ετών. Η Laura πέθανε στις 8 Απριλίου του 1997, αλλά τα τραγούδια της δεν θα πάψουν να ακούγονται σε νεότερες ερμηνείες, με πιο πρόσφατα παραδείγματα τα σάμπλινγκ που έκαναν ο Kanye West στο τραγούδι του The Glory, από το άλμπουμ του Graduation που κυκλοφόρησε το 2007, όπου χρησιμοποιεί το Save The Country, και ο J. Dilla, που χρησιμοποίησε το Once It Was Alright στο τραγούδι του All Right.

 

ΠΗΓΗ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *